DLACZEGO WARTO POSTAWIĆ NA KARIERĘ ZAWODOWĄ W BRANŻY GIER WIDEO? – Dziewczyny w grze
1.10.2021

DLACZEGO WARTO POSTAWIĆ NA KARIERĘ ZAWODOWĄ W BRANŻY GIER WIDEO?

Odpowiedź wydaje się oczywista: gaming to niezwykle ważne zjawisko popkultury, a branża gier wideo generuje nie tylko wielkie przychody na całym świecie, ale także korzysta z najnowocześniejszych technologii i daje ogromne możliwości rozwoju zawodowego na wielu płaszczyznach. Brzmi jak wyzwanie?

Ludzie kochają grać. Tylko w 2019 roku Polacy wydali na swoje gamingowe pasje ponad 2,23 mld zł. Szacuje się, że w roku 2024 przeznaczą na ten cel o wiele więcej, bo aż 3 mld zł. Polscy gracze najchętniej kupują gry mobilne, rocznie wydając na nie ok. 1 mld zł. Na drugim miejscu plasują się gry na PC (zarówno w wersji pudełkowej, jak i cyfrowej oraz przeglądarkowej) z wynikiem rzędu 770 mln zł, a na trzecim — gry konsolowe, na które wydajemy ok. 620 mln zł rocznie. 

Nie do przecenienia jest także wpływ branży gamingowej na współczesną kulturę, przy jednoczesnym czerpaniu z jej zasobów. Literatura, film czy muzyka przenikają do świata gier i na odwrót, a twórcami gier wideo nie są wyłącznie programiści, ale także artyści sztuk wizualnych, filmowcy, muzycy i pisarze. Współczesne gry to często wielowątkowe i misternie skonstruowane fabuły, zaludnione przez pełnokrwistych i złożonych psychologicznie bohaterów, poruszających się w świecie będącym perfekcyjnym symulakrum, do złudzenia przypominającym realne przestrzenie. Gry stają się dziełem sztuki nowoczesnej, a do ich stworzenia potrzeba najlepszych specjalistek i specjalistów.

Wartość polskiego gamedevu nieustannie rośnie

Branża twórców gier wideo, zwana potocznie gamedevem (skrót od ang. “game developers”), to zróżnicowana grupa osób wyspecjalizowanych w programowaniu,  projektowaniu, animacji, tworzeniu scenariuszy, inżynierii dźwięku i w wielu innych dziedzinach. Wysokie notowania na rynku pracy mają bezpośrednie przełożenie na ich zarobki oraz możliwości rozwoju zawodowego. A tort do podziału jest całkiem spory, bo tylko w 2019 r. polski gamedev wygenerował przychody ze sprzedaży gier na całym świecie w wysokości około 1,75 mld zł.

Aktualnie w Polsce istnieje ponad 450 studiów deweloperskich, wśród których największym i najbardziej znanym na świecie jest CD PROJEKT RED, w którego portfolio znajdują się takie bestsellery jak seria gier Wiedźmin czy Cyberpunk 2077.

Te liczby robią wrażenie. Nie da się ukryć, że gry wideo już dawno stały się elementem współczesnej kultury, a ich wpływ widoczny jest nie tylko w designie i modzie, ale również w muzyce, filmie i przemyśle rozrywkowym. Niepostrzeżenie gaming stał się kolejną muzą w panteonie sztuki. Czy cokolwiek zagraża jego panowaniu?

Czego brakuje branży gier wideo? A raczej kogo?

Producenci gier i właściciele polskich studiów developerskich zgodnie podkreślają, że jednym z problemów nękających polski gamedev jest… brak na rynku wykwalifikowanych pracowników! Fakt, że polskie uczelnie wyższe nie przystosowały jeszcze swoich programów kształcenia do potrzeb rynku gier wideo, to nie wszystko. Branża gamingowa przez lata obrosła wieloma stereotypami, jak chociażby tym, że “gamedev to nie jest miejsce dla dziewczyn”.

I to jest właśnie ten moment, gdy dziewczyny wchodzą do gry!

Właśnie dlatego CD PROJEKT RED wspólnie z Fundacją Edukacyjną Perspektywy chcą zachęcić młode dziewczyny do przełamywania tych stereotypów i sztucznych ograniczeń. Teraz przyszedł czas, by więcej dziewczyn rozwijało swoją pasję i budowało swoją karierę zawodową w branży gier wideo.

Z myślą o nich powstał program stypendialno-mentoringowy Dziewczyny w grze!, którego celem jest umożliwienie uczennicom starszych klas liceów i techników (ze szczególnym uwzględnieniem kandydatek pochodzącym z miejscowości do 50 tys. mieszkańców), zainteresowanym gamingiem i nowymi technologiami, zdobycie niepowtarzalnych doświadczeń w tej branży. Na dziewczyny czeka 20 rocznych stypendiów edukacyjnych w wysokości 1.000 zł (brutto) miesięcznie, cykl warsztatów poświęconych różnym aspektom tworzenia gier wideo oraz indywidualna opieka mentorska specjalistek i specjalistów ze studia CD PROJEKT RED.

Program ruszył 1 października 2021, a pierwszy etap rekrutacji potrwa do 25 listopada 2021 roku.

Uroczystą inauguracją, wykładami i warsztatami w siedzibie CD PROJEKT RED rozpoczęliśmy roczny program stypendialno-mentoringowy “Dziewczyny w grze!” z dwudziestką wspaniałych dziewczyn, pasjonujących się nie tylko gamingiem i marzących o karierze w gamedevie, ale przede wszystkim wyjątkowo uzdolnionych, twórczych, spragnionych wiedzy i rozwoju.

więcej…

Zainteresowanie 1. edycją programu stypendialno-mentoringowego przerosło nasze najśmielsze oczekiwania! Z całej Polski napłynęło do nas ponad 1400 zgłoszeń uczennic szkół średnich, pasjonujących się nie tylko gamingiem i marzących o karierze w gamedevie, ale przede wszystkim wyjątkowo uzdolnionych, twórczych, spragnionych wiedzy i rozwoju. Posłuchajcie, co mówią o nich Mentorki i Mentorzy z CD PROJEKT RED. Nic dziwnego, że wybór tych 20. najlepszych z najlepszych był tak trudny!      

więcej…

Na pokładzie programu „Dziewczyny w grze!” witamy naszego partnera technologicznego – firmę LOGITECH, cenioną przez graczy na całym świecie za innowacyjny sprzęt gamingowy, ergonomiczny design oraz inteligentne oprogramowanie do transmisji strumieniowej. Laureatki programu „Dziewczyny w grze!” otrzymają od naszego partnera technologicznego upominki – wysokiej klasy sprzęt komputerowy.

więcej…

Jeśli macie wątpliwości, czy dziewczyny kochają gaming, to poniższe liczby mówią same za siebie! Ponad 1400 kandydatek weszło do gry o stypendia oraz mentoring w gamdevie! Spośród nich wyłoniliśmy 50 finalistek, z którymi przez tydzień prowadziliśmy rozmowy indywidualne online. To była dla nas wielka przyjemność poznać tyle mądrych, utalentowanych i inspirujących dziewczyn! Tym trudniej było nam wybrać 20 laureatek programu “Dziewczyny w grze!” – ale się udało! Z wielką przyjemnością ogłaszamy nazwiska 20. laureatek programu „Dziewczyny w grze!” Dominika Berger Oksana Buciora Martyna Cichosz Zuzanna Matylda Czarnecka Kinga Długopolska Katarzyna Jabłońska Katarzyna Jaroszyńska Kamila Kud Julia Kulczyniec Iga Kalawska Zuzanna Kopyść Urszula Obirek Zofia Paluch Gabriela „Popek” Popowicz Kamila Różycka Anna Sidor Marcjanna Surgiewicz-Śliwińska Agata Świderska Emilia Świerżewska Wiktoria Zych Wszystkie laureatki programu “Dziewczyny w grze!” zostały już powiadomione i szykują się na ten niezwykły rok wspólnej nauki, rozwijania kompetencji i zdobywania doświadczenia w gamedevie! Uroczysta inauguracja programu odbędzie się

więcej…

Jak zamykać rok, to wyłącznie w wielkim stylu i doborowym towarzystwie! Program stypendialno-mentoringowy DZIEWCZYNY W GRZE – organizowany przez Perspektywy Women in Tech oraz CD PROJEKT RED znalazł się w gronie laureatów plebiscytu ASZdziennik na najmilszą i najbardziej poprawiającą nastrój rzecz w 2021 roku – w kategorii „Wydarzenie w gamingu” Z nagrody cieszymy się tym bardziej, że została przyznana głosami czytelników Asz Dziennika! Dziękujemy Wam serdecznie i postaramy się poprawiać Wam nastrój naszymi projektami także w 2022 roku!

więcej…

Jest MOC!  Aż 1400 dziewczyn postanowiło wejść do gry o stypendia oraz mentoring w gamingu i gamdevie! Spośród nich wybierzemy 50. kandydatek, z którymi przeprowadzimy rozmowy kwalifikacyjne, a następnie wyłonimy 20. laureatek, które otrzymają: – roczne stypendium w wysokości 12 000 PLN (brutto) – indywidualną opiekę mentorską ekspertek i ekspertów z CD PROJEKT RED – udział w cyklu warsztatów poświęcony różnym aspektom tworzenia gier wideo. Jeśli chcecie być na bieżąco z newsami o kolejnych etapach rekrutacji, koniecznie zaobserwujcie nasze profile w social mediach: + FB: Perspektywy Women in Tech + INSTA: @perspektywy_women_in_tech https://bit.ly/insta_pwit + GRUPA FB: DZIEWCZYNY W GRZE Stay tuned! A my zabieramy się do czytania zgłoszeń najzdolniejszych i najbardziej zafascynowanych gamingiem dziewczyn z całej Polski!

więcej…

Czym są „Dziewczyny w grze!”? Zapytaliśmy mentorów z CD PROJEKT RED – Hannę Kubiak, Alicję Użarowską, Christine Farmer oraz Mikołaja Szweda – o to, czym jest dla nich ten program oraz czym zajmują się w branży gier wideo. Kilka odpowiedzi może Cię zaskoczyć! Pamiętaj, że tylko do 25 listopada 2021 czekamy na Twoje zgłoszenie do programu mentoringowo-stypendialnego Dziewczyny w grze!   APLIKUJ        

więcej…

Dziesięć nowych osób ze studia CD PROJEKT RED dołączyło do programu Dziewczyny w grze! Wśród nich są specjalistki i specjaliści z takich dziedzin jak projektowanie rozgrywki, quest design, concept art, programowanie i animacja. Każde z nich posiada bogate doświadczenie w pracy w branży gier wideo. Teraz w roli mentorek i mentorów będą wspierali uczestniczki programu w pozyskiwaniu wiedzy i rozwijania nowych umiejętności z zakresu tworzenia gier wideo. Nowe mentorki i mentorzy programu Dziewczyny w grze! to: Katarína Smiešková (Technical Gameplay Designer), Bartosz Romanowski (QA Automation Engineer), Kajetan Kapuściński (Lead Cinematic Designer), Weronika Nowakowska (Gameplay Designer), Artur Sobczyk (Lead Gameplay Designer), Wojtek Pankowski (Cinematic Animation Acting Lead), Błażej Augustynek (Lead Quest Designer), Arash Naderi (UI Designer), Bogna Gawrońska (Concept Artist) Robert Rajszczak (3D Artist Lead). Z sylwetkami ekspertek i ekspertów będących częścią programu mentoringowego Dziewczyny w grze! można zapoznać się tutaj.

więcej…

18 października organizatorki programu „Dziewczyny w grze!” – dr Bianka Siwińska, prezeska Fundacji Edukacyjnej Perspektywy oraz Agnieszka Szamałek, Internal Communication & Culture Manager z CD PROJEKT RED – gościły w studiu Dzień Dobry TVN, gdzie opowiadały o tym, jak ważne jest przełamywanie stereotypów w świecie gamingu i branży technologicznej. [całą rozmowę obejrzycie na stronie Dzień Dobry TVN] – Chcemy zachęcić dziewczyny i przełamać ten stereotyp, że granie jest rozrywką typową męską, a gry są tworzone przez mężczyzn i dla mężczyzn, a także wyobrażenie, że praca w gamedevie to tylko i wyłącznie programowanie. Tymczasem tworzenie gier to także budowanie fabuły, kreacja psychologiczna postaci, ilustracja i animacja, reżyseria i udźwiękowienie, a także produkcja i komunikacja – mówiła Agnieszka Szamałek-Michalska. – Kobiety często tworzą gry takie o szerszym kontekście społecznym, np. o depresji, gry o zmianie klimatu. Jak tworzą postacie kobiece, to też robią je mniej stereotypowe, mniej zseksualizowane w taki bajkowy, dziwny

więcej…

Czego oczekują dziewczyny w kwestii edukacji? Konkretów. Oraz tego, by móc samodzielnie decydować o tym, co jest dla nich ważne: w jakim kierunku się rozwijać, jakie studia wybrać, w jakiej branży budować karierę? Chcą odważnie i bez ograniczeń podejmować wyzwania, łamać stereotypy, przekraczać granice. I zmieniać zasady gry. Z takiego właśnie założenia wychodzą organizatorzy pierwszego w Polsce programu stypendialno-mentoringowego Dziewczyny w grze! skierowanego do uczennic starszych klas liceów i techników z całej Polski, ze szczególnym uwzględnieniem kandydatek z mniejszych miejscowości (do 50 tys. mieszkańców). CD PROJEKT RED, polskie studio developerskie tworzące znane na całym świecie gry wideo (m.in. serię gier z cyklu Wiedźmin, a także Cyberpunk 2077), oraz Fundacja Edukacyjna Perspektywy, powszechnie znana organizacja non-profit, od prawie 25 lat pomagająca młodym ludziom w wyborze drogi kształcenia i rozwoju zawodowego, połączyły siły w ramach wspólnego projektu wspierającego edukację dziewczyn w obszarze nowych technologii oraz przygotowującego je do pracy w branży gier wideo.

więcej…

Odpowiedź wydaje się oczywista: gaming to niezwykle ważne zjawisko popkultury, a branża gier wideo generuje nie tylko wielkie przychody na całym świecie, ale także korzysta z najnowocześniejszych technologii i daje ogromne możliwości rozwoju zawodowego na wielu płaszczyznach. Brzmi jak wyzwanie? Ludzie kochają grać. Tylko w 2019 roku Polacy wydali na swoje gamingowe pasje ponad 2,23 mld zł. Szacuje się, że w roku 2024 przeznaczą na ten cel o wiele więcej, bo aż 3 mld zł. Polscy gracze najchętniej kupują gry mobilne, rocznie wydając na nie ok. 1 mld zł. Na drugim miejscu plasują się gry na PC (zarówno w wersji pudełkowej, jak i cyfrowej oraz przeglądarkowej) z wynikiem rzędu 770 mln zł, a na trzecim — gry konsolowe, na które wydajemy ok. 620 mln zł rocznie.  Nie do przecenienia jest także wpływ branży gamingowej na współczesną kulturę, przy jednoczesnym czerpaniu z jej zasobów. Literatura, film czy muzyka przenikają do świata

więcej…

Rynek gier komputerowych to jedna z najszybciej i najbardziej dynamicznie rozwijających się odnóg branży IT na świecie. Według szacunków analityków z platformy Newzoo do końca 2021 roku na świecie będzie już 2,9 miliarda graczy — z czego niemal połowę będą stanowić kobiety — zaś wartość rynku gier wideo osiągnie ponad 175 miliardów dolarów, tym samym kilkukrotnie przekraczając przychody z rynku muzycznego i filmowego razem wziętych. W 2017 roku polski rynek gier wideo zajmował 19. miejsce pod względem wielkości na rynku światowym, ale jego wartość w 2024 roku szacowana jest już na poziomie ponad 3 mld zł.

więcej…

W dniach 2 i 3 października 2021 w Łodzi po raz kolejny odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier. Na miłośniczki i miłośników sztuki obrazkowej oraz wszelkiej maści gier czekają spotkania z twórcami,

więcej…

Wszystkie osoby zainteresowane udziałem w programie Dziewczyny w grze! mogą zapoznać się z sylwetkami mentorek i mentorów w tym miejscu. To ludzie na co dzień pracujący w studiu CD PROJEKT RED, odpowiedzialni za takie tytuły jak Wiedźmin 3: Dziki Gon i Cyberpunk 2077.

więcej…

Podobno “sky is the limit”, więc może jednak warto marzyć o sukcesie zawodowym, który na pierwszy rzut oka wydaje się mało realny? No bo jakim cudem dziewczyna z małego miasta miałaby zostać programistką?

więcej…


KONTAKT

Perspektywy Women in Tech

576 857 628 od 10.00 do 16.00