Rynek gier komputerowych to jedna z najszybciej i najbardziej dynamicznie rozwijających się odnóg branży IT na świecie. Według szacunków analityków z platformy Newzoo do końca 2021 roku na świecie będzie już 2,9 miliarda graczy — z czego niemal połowę będą stanowić kobiety — zaś wartość rynku gier wideo osiągnie ponad 175 miliardów dolarów, tym samym kilkukrotnie przekraczając przychody z rynku muzycznego i filmowego razem wziętych. W 2017 roku polski rynek gier wideo zajmował 19. miejsce pod względem wielkości na rynku światowym, ale jego wartość w 2024 roku szacowana jest już na poziomie ponad 3 mld zł.
Dziewczyny w grze ruszają po swoje!
Zwykło się sądzić, że gaming oraz e-sport to typowo męska rozrywka. Jednak statystyki nie pozostawiają złudzeń! Według najnowszych badań IQS opublikowanych w raporcie Game Story w Polsce jest 17 milionów graczy, z czego aż 47% z nich — czyli 8 milionów — stanowią kobiety! Prawie 2,3 mln kobiet deklaruje, że gra codziennie na konsoli lub komputerze, a 22% graczek mówi, że gaming jest ich pasją.
Rośnie nie tylko liczba miłośniczek e-sportu, ale także liczba kobiet w gamedevie: w 2021 roku procentowy udział kobiet wśród game developerów wzrósł na świecie aż do 30% .
Czy stoimy u progu kobiecej rewolucji w branży technologicznej?
O tym, że kobiety radzą sobie świetnie w świecie gamingu nie trzeba nikogo przekonywać. Warto jednak zdać sobie sprawę, że to do nich może należeć przyszłość gamedevu. Dlatego chcemy zachęcić dziewczyny do rozwoju zawodowego w branży IT, a tym samym wzbogacić gamingowy świat ich talentem i kreatywnością. Na pokładzie polskiej branży gier wideo potrzebujemy kobiet — programistek, graficzek, scenarzystek, specjalistek od animacji i dźwięku — ich świetnych pomysłów, kompetencji i umiejętności.
Młody narybek polskiego gamedevu
Polskie uczelnie wyższe bardzo powoli dostrzegają konieczność stworzenia nowych kierunków studiów i aktualnych programów nauczania dostosowanych do potrzeb rynku gier wideo. Dlatego poszukiwania “młodego narybku” do gamedevu warto rozpocząć już na wcześniejszym etapie edukacji — wśród uczniów liceów i techników, zainteresowanych gamingiem i nowymi technologiami. Teraz stawiamy na dziewczyny — to one mają szansę zmienić reguły tej gry!
Jeśli kochasz wirtualne światy gier wideo, wymyślasz kolejne rozdziały swojej przyszłej książki o niesamowitych przygodach superbohaterów, pasjonujesz się ilustracją i grafiką komputerową albo stawiasz pierwsze kroki w animacji 3D, jeśli próbujesz swoich sił w programowaniu albo po prostu kochasz grać i interesuje Cię wszystko, co związane jest z tworzeniem i produkcją gier wideo — zgłoś się do programu Dziewczyny w grze! A jeśli do tej pory nie myślałaś o pracy w branży gier wideo, może właśnie przyszedł na to czas.