Czego oczekują dziewczyny w kwestii edukacji? Konkretów. Oraz tego, by móc samodzielnie decydować o tym, co jest dla nich ważne: w jakim kierunku się rozwijać, jakie studia wybrać, w jakiej branży budować karierę? Chcą odważnie i bez ograniczeń podejmować wyzwania, łamać stereotypy, przekraczać granice. I zmieniać zasady gry.
Z takiego właśnie założenia wychodzą organizatorzy pierwszego w Polsce programu stypendialno-mentoringowego Dziewczyny w grze! skierowanego do uczennic starszych klas liceów i techników z całej Polski, ze szczególnym uwzględnieniem kandydatek z mniejszych miejscowości (do 50 tys. mieszkańców).
CD PROJEKT RED, polskie studio developerskie tworzące znane na całym świecie gry wideo (m.in. serię gier z cyklu Wiedźmin, a także Cyberpunk 2077), oraz Fundacja Edukacyjna Perspektywy, powszechnie znana organizacja non-profit, od prawie 25 lat pomagająca młodym ludziom w wyborze drogi kształcenia i rozwoju zawodowego, połączyły siły w ramach wspólnego projektu wspierającego edukację dziewczyn w obszarze nowych technologii oraz przygotowującego je do pracy w branży gier wideo.
Na stypendystki programu Dziewczyny w grze! czeka 20 rocznych stypendiów w wysokości 1.000 zł miesięcznie, cykl warsztatów poświęcony różnym aspektom tworzenia gier wideo, a także indywidualna opieka mentorska ekspertek i ekspertów z CD PROJEKT RED.
– Nasz program kierujemy do młodych dziewcząt z mniejszych miejscowości, które dopiero zaczynają planować swoją przyszłość i karierę zawodową. Być może część z nich nigdy nie pomyślała poważnie o pracy przy grach wideo, bo to „zajęcie dla chłopaków”? W naszym społeczeństwie pokutuje bowiem stereotyp, że branża gier wideo jest miejscem tworzonym głównie przez i dla mężczyzn. Chcemy to zmienić i tym samym ułatwić dziewczynom dostęp do naszej branży, a ją samą uczynić bardziej zróżnicowaną – mówi Agnieszka Szamałek-Michalska, Internal Communication & Culture Manager w CD PROJEKT RED.
Tymczasem obecność kobiet w świecie gamingu i e-sportu nikogo już dzisiaj nie dziwi. Według najnowszych badań IQS opublikowanych w raporcie Game Story w Polsce jest 17 milionów graczy w grupie wiekowej 9-55 lat, z czego aż 47% z nich — czyli 8 milionów — stanowią kobiety! Prawie 2,3 mln kobiet deklaruje, że gra codziennie na konsoli lub komputerze, a 22% graczek mówi, że gaming jest ich pasją. To właśnie m.in. do nich — młodych miłośniczek wirtualnych światów, pasjonujących się ilustracją i grafiką komputerową, stawiających pierwsze kroki w animacji 3D, próbujących swoich sił w programowaniu, czy tworzących opowieści o niesamowitych przygodach superbohaterów — adresowany jest program Dziewczyny w grze!.
– W Perspektywach wierzymy mocno w dziewczyny i ich moc zmieniania świata. W programie „Dziewczyny w grze” będziemy zachęcać je do rozwinięcia skrzydeł w niezwykle ekscytującym obszarze — gamingu. To jedna z najbardziej rozwojowych branży, wizytówka Polski w świecie. Już czas, aby głos kobiet był w niej mocno słyszalny. Tworzenie tego programu z CD PROJEKT — wizjonerem wyznaczającym trendy — to dla nas zaszczyt. Wspólnie chcemy dotrzeć do utalentowanych dziewczyn, przekazać im wiedzę, narzędzia i to, co mniej uchwytne, a kluczowe — dawkę odwagi, która pomoże im spojrzeć na swoje życie w szerszej perspektywie i zaplanować z przytupem przyszłość. Ten program jest niczym wojownicza księżniczka Ciri z Wiedźmina. Razem z nią zawalczymy, aby dziewczyny były naprawdę w grze! – mówi dr Bianka Siwińska, szefowa Perspektywy Women in Tech.
Nie bez powodu patronką programu została Karolina Grochowska — ambitna i utalentowana, lecz niestety przedwcześnie zmarła, producentka kultowych gier wideo (m.in. Wiedźmin, Bulletstorm i Gears of War). Jej pasja, zaangażowanie i energia jest przesłaniem dla wszystkich dziewczyn pragnących realizować swoje marzenia o pracy w branży gamingowej. Nie tylko jako zawodowe gamerki, ale także jako twórczynie, scenarzystki, graficzki, projektantki, developerki i producentki gier wideo.
Rekrutacja do programu Dziewczyny w grze! rozpoczęła się 1 października i potrwa do 25 listopada 2021 roku.